Vänersborg är en bra stad för den som är musikintresserad. Här finns, trots den ringa storleken, en hel del bra utbud och många lokala talanger. I kommunen finns många mötesplatser, både för musik och annat. Bygdegårdar och samlingslokaler finns runtom i kommunen för olika aktiviteter. I Vänersborg finns t.ex. Folket Hus.Som bara ett exempel blev Vänersborg årets Jazzkommun 2011, en mycket fin utmärkelse i genren och staden tar det på fullt allvar med satsningar på lokal musik.Besöka VänersborgVänersborg ligger vid Göta älv i Västergötland och här bor idag lite drygt 20 000 invånare. Om man besöker Vänersborg som turist har man nära till Trollhättefallet och Ekopark Halle-Hunneberg. Den vackra Skräckleparken besöker man gärna för en promenad och vid Vänersborg finns också den vackra slussen Brinkebergskulle Sluss som byggdes redan 1752. Under sommarmånaderna finns här många olika musikframträdanden på det som kallas Sommarscen. Här kan man lyssna till Jazz, blues och pop och under 2012 kunde man lyssna till Kammarmusik på Vänersborgs museum. På fredagar under juli var det Livemusik på Teatergränd och vid Skräcklestugan kunde man lyssna till musik hela sommaren på tisdagkvällar.MICMIC är en ideell förening som driver ett musik- och internetcafé för ungdomar i Vänersborg. Caféet är öppet varje fredag och lördag mellan klockan 19-24 och man ordnar ett 20-tal konserter om året. Till verksamheten kan man även räkna föreläsningar, utställningar, filmvisning mm. Här hittar du deras hemsida.Kända personer i VänersborgAgnes Carlsson, född i Vänersborg är tjejen som tagit världen med storm. Hon tog hem segern 2004 i TV programmet Idol och påbörjade sin internationella karriär 2009 med singeln Release Me som har sålt i över 900 000 exemplar i hela världen.Division of Laura Lee är ett punkrockband från Vänersborg, bildat 1997. 2005 skulle bandet ha turnerat i USA, men skivbolaget Burning Heart Records ställde in turnén tre dagar innan den skulle börja. Bandet släppte en skiva 2008, Violence Is Timeless, på skivbolaget I Made This.Erik Sædén, född i Vänersborg var en svensk operasångare (basbaryton). 1943–52 studerade Saedén vid Kungliga Musikhögskolan. Saedén utnämndestill hovsångare 1966. Förutom den rent klassiska repertoaren som Saedén hade kan nämnas den inspelning av ”Blue Moon” som han gjorde tillsammans med Per Grundén, Sven-Erik Wikström och Jerry Williams.