Uddevalla ligger i Bohuslän och här bor drygt 30 000 människor. Uddevalla är en mycket vacker stad vid den lille Bäveån och som turist finns det mycket vackert att se och uppleva i Uddevalla. Den lilla bad- och kurorten Gustafsberg är trevlig att besöka. Gustafsberg var en mycket populär kurort under 1700-talet. Det hela började med att den sjuklige kronprinsen Gustaf besökte Gustafsberg för att dricka brunn. När han senare kunde meddela att han blivit friskare blev Gustafsberg en mycket berömd kurort.Besöka UddevallaI Uddevalla har man många möjligheter att få uppleva trevliga musikarrangemang och ett av dem är Sommarscenen på Studio 32. Det kan vara värt att hålla uppsikt över de musikaftnar som anordnas här under året. Bara någon mil från Uddevalla hittar man Restaurang Lyckorna Brygga som ibland bjuder på sommarkryss och allsång. Om man tycker om bra musik i kombination med riktigt god mat skall man följa med den populära Musikbåten en kväll. Här får man lyssna på de största hitsen från de kända musikerna Tomas Ledin, Björn Skifs och bandet Sven-Ingvars bland annat. Följ med Musikbåten på en härlig nostalgisk resa! På sidan Uddevalla – Hjärtat av Bohuslän kan du se de flesta evenemang inom teater och musik.När du besöker Uddevalla för att gå på något av de evenemang som staden erbjuder så finns det ett relativt bra utbud på hotell om du vill övernatta i UddevallaKulturföreningen UddevallakassettenKulturföreningen Uddevallakassetten är en idéell kulturförening som brinner för musik! Inriktningen på musiken är först och främst att det är egen musik. Dom arrangerar bland annat konserter, festivaler, klubbkvällar, föreläsningar, utbyteskonserter och resor. Samarbeten sker med Mortens Krog och Studiefrämjandet. Deras egna klubbar består av Klubb Eko, Uddevallakassettfestivalen, UddevallaKassettClub, I Mitt Garage, KassettFest och I Mitt Vardagsrum. Läs om föreningens evenemang på deras hemsida.GiraffGiraff är Kultur & fritids stöd för dig mellan 13-26år. Du kan söka ekonomiskt stöd och få vägledning i hur du/ni förverkligar just din/er idé. Exempel på beviljade Giraffprojekt är musikfestivaler, filmprojekt, stand-uparrangemang, dansföreställningar, graffitiprojekt m.m, läs mer om Giraff på deras hemsida.Kända personer från UddevallaKim Kärnfalk, född  i Uddevalla, svensk sångerska och programledare. Hon var tidigare medlem i dansbandet Friends och var även med i Melodifestivalen 2004 med Nina Inhammar i duon Nina & Kim. Erik Segerstedt, född i Uddevalla, är en svensk sångare som 2006 ställde upp i programmet Idol där han slutade tvåa. 2007 bildades gruppen E.M.D tillsammans med Mattias Andréasson och Danny Saucedo. Sylvia Vrethammar, även hon född i Uddevalla är sångerskan som Lennart Hyland fick upp ögonen för efter att ha sett henne i TV, och 1970 var hon värdinna i det populära TV-programmet Hylands hörna. 2012 medverkade hon i det populära TV programmet Så Mycket Bättre i TV4.Thomas Stenström, uppväxt i Uddevalla och han är artist och låtskrivare. 2010 fick han Ted Gärdestadstipendiet2011 släppte han sin andra singel “Detsamma” som gjort succé och spelats dagligen i P3 under hela sommaren samma år.