Oavsett om du bor i Trollhättan eller kommer som besökare så finns det ett gott utbud med intressanta evenemang. Det allra mest populära är kanske Folkets Hus med allt från Hårdrocksfestivaler till god mat och dryck. Svenska Kyrkan i Trollhättan har ett rikt musikliv. Oavsett om du är barn eller vuxen, man eller kvinna, intresserad av gospel eller klassiska körverk, har sångvana eller är nybörjare kan du hitta en kör som passar just dig. KonsertföreningenKonsertföreningen är en levande och aktiv förening i Trollhättan som, precis som namnet antyder, ser till att det finns konserter i staden. För mer information om konserter besök deras hemsida.N3 Mötesplats för ung kulturN3 är en mötesplats för ung kultur där du kan förverkliga dina drömmar och skapa din egen framtid. Här finns replokaler, musikrum, dans- och dramasalar med mera. Dom har generösa öppethållande och ett trevligt café i entrén. På deras hemsida kan du läsa mer!Besöka TrollhättanOm du vill besöka Trollhättan för att lyssna på hårdrock eller något annat evenemang så finns det ett relativt bra utbud på hotell. När du väl bestämt dig för ett besök i staden finns det bra boende i Trollhättan.Trollhättan ligger i Västergötland och här bor mer än 40 000 människor. Trollhättan ligger mycket vackert vid Göta Älv och här kan man besöka det mäktiga Trollhättefallet. Eftersom fallen är utbyggda med kraftverk så rinner inte vatten här normalt. Under sommaren släpps dock vattnet på varje dag. Det är ett mäktigt skådespel när många tusen liter vatten släpps på varje dag klockan tre. Detta händer under månaderna juli och augusti. Under resten av året släpps vattnet på enbart på lördagar. Om man har möjlighet skall man besöka Trollhättan under “Fallens dagar” som sker någon gång i juli varje år. År 2012 var det 20 – 22 juli som festivalen hölls och det var många stora artister som uppträdde. Här kunde man lyssna på bland andra Amanda Jenssen, Loreen och Timbuktu. Fallens dagar 2012 bjöd också på mycket mer av musik som tillexempel allsång och gospel. Fallens dagar 2012 var den 54:e i ordningen så denna festival hör till de äldsta i Sverige.Kända personer från TrollhättanPeter LeMarc,  (Peter Lenn Marc Fransson) sångare och låtskrivare är född i Trollhättan. 1982 släpptes Buick som var Peter LeMarcs debutalbum, och 2012 släppte han studioalbumet Svag doft av skymning. Paul Sahlin, (Paul Paljett) sångare och låtskrivare, var en av Bert Karlssons första artister, även han född i Trollhättan, närmare bestämt Strömslund.The Crown är ett thrash/death metal-band från Trollhättan, de släppte sin första demo 1993,  Forever Heaven Gone, de har under åren fram till 2010 släppt 8 album och den senaste heter Doomsday King.Jessica Andersson, slog igenom i dokusåpan Fame Factory. Född i Spånga, Stockholm men numera bosatt i Trollhättan. Hon har även fått en plats på Trollhättans Park Of Fame då hon 2009 blev utvald av folket som en “Trollhättan-legend”